Hem

DK Styrka & Kondition

Jag föredrar styrketräning på klassiskt vis med fria vikter såsom skivstång, hantlar och kettlebells. Disciplinerna jag föredrar kallas styrkelyftning och tyngdlyftning.

 

Jag lär ut framför allt styrkelyftning. Det är det jag är bäst på och det är där jag kan bidra mest med min kunskap. Jag kan även hjälpa till att komma igång med tyngdlyftning, men jag är ännu så länge själv en novis på detta område. Det är dock möjligt att träna tyngdlyftning i mitt gym, för den som vill kunna göra det med utrustning från Eleiko.

 

Den här formen av styrketräning är oerhört effektiv träning för allmän styrka, muskelbyggnad och fettförbränning.

 

Styrkelyftning består av dom klassiska "tre stora" övningarna knäböj, bänkpress och marklyft. Rörelserna är inte lika snabba (explosiva) som i tyngdlyftning, men kan ändå utveckla explosiv styrka.

 

Tyngdlyftning består av dom olympiska lyften stöt och ryck. Stöt och ryck är explosiva rörelser där syftet är att lyfta så mycket vikt som möjligt över huvudet på raka armar. Stöt och ryck kan brytas ner i delmoment, rörelser som i sig tränar olika delar av kroppen.

 

Hantlar och kettlebells gör det möjligt att träna kroppens två sidor separat. Det kan vara till fördel då kroppens olika sidor i vissa fall är ojämnt starka. Hantlar och kettlebells gör också att träningen kan varieras med ett stort antal styrkeövningar för olika muskler och muskelgrupper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

David Kip

Personlig tränare

  • Fil.mag. Sports Medicine and Physiology
  • Fil.kand. Biomedicin - fysisk träning
  • Lic. Personlig tränare
  • Lic. Fystränare
  • Diplomerad massör (Svensk Klassisk)
  • Cert. FMS-instruktör