6 enkla tips för att hålla vikten

Slopa godiset och läsken, bullarna och saften, och skippa mellanmålet. Ät proteinrik frukost. Det finns ingen genväg runt detta.

 

Tips 1

Äter du flingor eller gröt till frukost och känner dig ändå seg på förmiddagen? Prova istället en frukost på kött och nötter. Biff, stek, burgare, fiskfilé eller kycklingfilé. Vad du nu än föredrar. Till det tar du en handfull med nötter. Variera mellan t.ex. valnötter, hasselnötter, pistaschnötter och mandlar. (Inga jordnötter!) Är du allergisk mot nötter eller vill ha ett alternativ så går det bra med näringsrika grönsaker och bär till köttet.

 

Tips 2

Se till att så långt som möjligt äta under regelbundna tider. Bestäm dig för ett schema som fungerar och håll dig till det. Se till att alla måltider sker under samma tid varje dag.

 

Tips 3

Räkna inte kalorier! Reglera portionerna efter hunger och mättnad. Lita på din kropp, den vet när nog är nog.

 

Tips 4

Undvik matstoppning mellan måltiderna. Våga vägra mellanmål, var inte rädd för att känna lite hunger, du kommer inte att dö!

 

Tips 5

Drick endast vatten, té och kaffe. Inget annat. Låt maten stå för energin. Spola juicen och energidryckerna, och håll igen kraftigt på alkoholen.

 

Tips 6

Se till att få tillräckligt med djup sömn. För lite sömn är kopplat till övervikt, diabetes och höga stressnivåer.