Apropå 5:2 dieten – The Fast Diet

En av dom senaste diet-trenderna, 5:2, är en form av intermittent fasta, eller ”intervallfasta” som jag brukar kalla det. Man äter för det mesta som vanligt, med korta perioder av fasta.

Idén med att fasta kommer från tanken att människor skulle levt i svält under större delen av vår existens, men det tror jag bara är förutfattade spekulationer. Faktum är att vi inte vet säkert hur människor levt under större delen av vår historia. Vi vet ju knappt hur man levde under medeltiden. Den moderna tidens samlar- och jägarsamhällen har för det mesta ganska gott om mat. Att fasta är trots allt ingenting nytt – så jag lämnar det vid det.

Det innovativa med just 5:2-metoden är att den, enligt Michael Mosley och Mimi Spencer (som lanserade metoden), ska vara relativt enkel att följa och inte inverka på den allmänna hälsan. Metoden sägs inte försätta kroppens metabolism i ”svältläge”, vilket är oönskvärt av flera skäl om man vill gå ner i vikt. Den viktigaste fördelen med metoden, som Mosley påvisade i sitt TV-sända program, var att hans fastenivåer av insulin och insulinliknande hormoner (IGF) sjönk drastiskt. Det antyder bland annat på en förbättrad känslighet för insulin, vilket är mycket bra då det minskar risken för diabetes typ 2. Risken för diabetes var i Mosleys fall en viktig aspekt då hans blodsockernivåer var relativt höga och att diabetes förekom i hans familj. Samma effekt kan dock uppnås med LCHF eller att helt enkelt hålla igen på sötsaker och läskedrycker. Insulinkänsligheten är tätt kopplad till övervikt så viktnedgång generellt ökar känsligheten, medan fetma försämrar känsligheten. En sak till som påverkar känsligheten är fysisk aktivitet.

Metod
Under en veckoperiod av 7 dagar äter man normalt (som man brukar) under 5 dagar, och begränsat under 2 dagar. Rådet är att inte konsumera mer än 600 kcal (män) respektive 500 kcal (kvinnor) under 2 ej påföljande dagar (t.ex. måndag och torsdag). Michael Mosley rekommenderar att konsumera ca 350 kcal till frukost och ca 250 kcal till middag. Mimi Spencer rekommenderar kvinnor att fördela kalorierna så att en liten lunch också får plats. Vill du veta mer så läs boken The Fast Diet skriven av Michael Mosley och Mimi Spencer och undvik ”kopior”. En historia berättad i andra hand, är ofta en alternativ historia. Gå alltid direkt till källan, för att undvika eventuella missuppfattningar. Författarna förhåller sig ödmjuka och förklarar bakgrund och syftet med 5:2 på ett ganska lättförståeligt språk. Mimi Spencer ger goda råd och tips speciellt riktat till kvinnor.

Enligt vad jag erfarit så verkar den här metoden fungera bättre för män än för kvinnor. Jag har lyssnat på flertalet frustrerade kvinnor, och nöjda män, som vittnat om det. Vad det beror på är svårt att säga. Kompenserar dessa kvinnor för fastedagarna, eller beror det på hormonella skillnader?  Män har normalt en högre testosteronnivå och större muskelmassa, vilket underlättar viktnedgången. Män har därför lättare att gå ned i vikt oavsett diet.

Ät mat – som en vuxen
När någon undrar (vilket någon allt som oftast gör) över mina matvanor, om jag följer nån speciell diet eller liknande, så brukar jag för det mesta rycka lite på axlarna och säga att jag äter mat – och lite choklad ibland, choklad är gott och nyttigt, jag älskar choklad… eh.. just det.. Det är bara det att jag äter just mat, ”hemlagad” mat, riktig mat, alltså mat helt enkelt. Och, jag dricker – vatten. Inte godis, inte snabbmat, ingen läsk, ingen saft, nästan inga bullar, chips – eller annan muta-barnen-föda. Ett barn kan få för sig att bara äta ärtor under en vecka, det kallas för ”en fas” eller en ”period” och gör egentligen ingen större skada, men hos en vuxen kallas samma beteende för ”ätstörning” eller ”bantning” beroende på hur man ser det och kan ha förödande konsekvenser. Barn är barn, vuxna är vuxna. Jag föredrar att äta som en vuxen.

Sunt förnuft, varierad kost.. och lite choklad ibland. Det är mitt recept. Inget konstigare än så. Vill du ändå envisas med en särskild typ av kost – prova då gärna medelhavskost i så fall, eller så kallad paleolitisk kost (stenålderskost). Det är vuxenmat.


Referens
The Fast Diet, av Michael Mosley och Mimi Spencer

http://thefastdiet.co.uk/