Två enkla tricks för bättre kontroll i knäböj

Knäböj tillskrivs ofta ”The King of Exercises”. Trots det så är det många som är osäkra på knäböj, och många tror fortfarande att det är farligt för knäna och ryggen. Oron är ofta grundat på myter, men är i vissa fall en följd av dålig erfarenhet, inte sällan på grund av vansklig teknik.

Beroende på din längd, och kroppens proportionella dimensioner, kan tekniken se lite annorlunda ut mellan olika personer. Jag tänker då främst på hur mycket en person lutar sig framåt, hur brett man står och var man föredrar att ha stången (högt eller lågt). En sak som alla dock har gemensamt i början, när man är ovan, är att man gärna faller framåt. Paradoxalt nog beror det ofta på att man tror att man ska falla bakåt. Ryggen kröks, knäna faller in och all vikt hamnar gärna på stortårna. För att motverka detta finns två enkla trick som fungerar bra för de flesta.

  1. Se till att greppa underlaget med fötterna, som du gör när du går på stranden och greppar sanden mellan tårna. Lägg sedan all press på utsidan av fötterna när du reser dig upp.
  2. För att undvika kröka ryggen kan du se till att skjuta fram armbågarna något så de hamnar mer linje med överkroppen, gärna direkt under stången. Lägg sedan en liten uppåtriktad press på stången med händerna när du reser dig upp.

Med dessa två trick kommer du kunna känna att du har bättre kontroll på stången.