Deadstop bänkpress

En övning jag haft nytta av i bänkpressträning är ”dead-stop” bänkpress.

Tekniskt skiljer sig ”dead-stop bänkpress” från vanlig bänkpress och det kan därför diskuteras huruvida den här övningen är användbar för styrkelyftare. Jag har i alla fall, personligen, haft nytta av övningen.

Sätt skyddsbalkarna i höjd med bröstet, eller annan valfri höjd. Lägg stången på balkarna. Start- och slutpositionen bestäms var balkarna sätts, och du börjar med att pressa uppåt för att sedan lägga tillbaka stången på balkarna, du får inte studsa! Stången ska ligga ”död” på balkarna inför varje repetition. Lite som marklyft för bröstet. Du får nog räkna med mindre vikt än i vanlig bänkpress, men du blir starkare i den koncentriska delen av bänkpress. Det beror på att man i den här övningen inte kan dra fördel av den elastiska energin man får i den excentriska fasen. Större delen av muskulaturen måste därför rekryteras för att utföra arbetet.

Ett sätt att vänja sig vid tyngre vikter kan vara att först sätta skyddsbalkarna högt, för att sedan pö om pö (t.ex. vecka för vecka) sänka nivån ner mot bröstet med bibehållen vikt. Samma metod används vid marklyft, och kallas då för ”kronlyft”.