Proteinrik frukost ger en piggare vardag

Kött (biff, fiskfilé, kycklingfilé osv) och en handfull nötter. Till frukost.

Låter inte riktigt som en normal frukost kanske. Det är en idé jag fått från en framgångsrik styrkecoach vid namn Charles Poliquin. Han har proklamerat för detta i åratal. Själv har jag ätit en mer proteinrik frukost några år nu och det har varit riktigt bra för mig.

Varför?

Enligt Poliquin ska en relativt enkel frukost på kött och nötter ge mer energi och känsla av vakenhet, jämfört med en frukost på flingor och mjölk (eller havregrynsgröt). Den stora skillnaden är matens insulinpåverkan. Insulin är ett hormon som hjälper socker in i cellerna. En sockerrik frukost, på fastande mage, ger ett kraftigt insulinpåslag. Enligt utsago påverkas även serotoninet, ett hormon som tillsammans med melatonin reglerar vakenhet. Poliquin säger att ”om du känner dig hängig och sömnig efter frukost, och har ett stort behov av kaffe för att vakna till, så kan det här vara intressant.”

Jag kunde efter min vanliga frukost känna mig ganska darrig och ibland lite dimmig, så jag tänkte att jag kan vara en bra kandidat till att prova detta. Jag har inte mätt mina värden, så jag kan inte redovisa några blodvärden. Det går dock mycket bättre att träna på förmiddagen. Tidigare mådde jag illa av att träna efter den gamla flinger-och-mjölk-frukosten. Jag kan därmed helt klart gå i god för en mer proteinrik frukost för den som ofta tränar tidigt.

Poliquin rekommenderar ett par köttbitar, kycklingfiléer eller fisk samt en handfull med nötter. Vatten, té eller kaffe är ok, men juice, saft, läsk eller mjölk ingår inte. Jag har provat kött som är lätt att steka och lätt att tugga såsom burgare, minutbiffar, rostbiffar eller lövbiffar och det har funkat bra. Jag föredrar dock att äta fisk på morgonen, t.ex. makrillfilé eller laxfilé. Jag brukar även steka, koka eller röra ihop några ägg på morgonen (obs: hela ägg).

För nötallergiker rekommenderas näringsrika grönsaker (ej frukt) och bär. Tanken är fortfarande ett så litet sockerinnehåll som möjligt, men rikt på protein, antioxidanter (vitaminer och mineraler) och ”goda fetter”.

Länk: http://www.strengthsensei.com/the-meat-and-nut-breakfast/

LCHF?
Inte riktigt, mina kolhydrater tar jag igen på kvällen, eller direkt efter träningen. Det är för mig inget viktminskningsprogram eller muskelbygge-optimering, även om jag tror att det kan fungera bra för det. Jag valde det här enbart för välbefinnande och en förhoppning om en piggare vardag. Jag vänder helt enkelt upp-och-ner på dygnets matransoner. Protein på morgonen, socker på kvällen.

 

1 Comment on "Proteinrik frukost ger en piggare vardag"

  1. Lisa Waller | 11 april, 2015 at 18:26 |

    Fantastiskt! 🙂 Ska följa din blogg David! 🙂

Comments are closed.