Börja med kroppskontroll

Kan du inte kontrollera din egen kropp så bör du inte ge dig på andra tunga saker, heller.

Innan du börjar träna tungt med skivstång eller styrkemaskiner så bör du lära dig kroppsegna övningar som armhävningar, dips, chins, rygglyft och knäböj utan vikt (body-squat). Är du överviktig kan dessa saker vara nog så tufft, men fortfarande bra att lära sig, först kanske i förenklad form som armhävningar mot t.ex. en bänk, och omvända rodd innan du lär dig chins. Poängen är att lära sig kroppskontroll, och få en så pass god grundstyrka att du undviker onödiga förslitningsskador vid tyngre träning. Det är dessutom mycket svårare att komma någonstans utan en stabil grundfysik.

Man blir inte stark genom att göra som den starke, man blir stark genom att göra som den starke gjorde för att bli stark. 

Ta inga genvägar. Det kanske funkar kortsiktigt, men i längden kommer det slå tillbaka med råge. Det är säkrare och mer hållbart att utveckla sin fysik metodiskt och stegvis. Det kan vara en knäck för självförtroendet i början, men i det långa loppet så vinner sköldpaddan över haren – varje gång.

Ett sätt att lära sig kroppsegna övningar är att börja med så kallad ”excentrisk träning”. Med det menas att du utför den delen av rörelsen där du håller emot vikten (gentemot gravitationen). I chins, armhävningar och knäböj börjar du alltså högst upp och sänker dig långsamt ner (sikta på 10 sekunder per repetition). Se även Chins för nybörjare.

Fundera: Vill du vara i smärtfri god form resten av livet, eller vill du se snygg ut just denna sommar och spela Ringaren av Notre Dame resten av livet?