Övningar för bröstryggen

Några kompletterande övningar för bröstryggen som jag föredrar (utöver chins/pullups och frivändningar).

Chins/pullups, frivändningar, marklyft och några andra vanliga basövningar för rygg och skuldror pratas det ofta om redan, så här listar jag upp några andra övningar för bröstryggen.

Axelpress i sitt
Lägg stången på ryggen, sätt dig i en djup knäböj, pressa upp stången på raka armar. Utmanar rörligheten i bröstryggen och fungerar bra som rörlighetsträning inför tyngdlyftning.

Klokov frontlyft
Kanske lite av en cirkusakt egentligen, om man ska vara ärlig. Stärker skuldermuskulaturen och fungerar som en kompletterande övning inom tyngdlyftning. Jag tycker rörligheten förbättras även i denna övningen.

Hantelrodd
En klar favorit. Enarmsrodd med hantel funkar också alldeles utmärkt. En ren styrkeövning för bröstryggen.

Kabelrodd
Jag avskyr fasta maskiner som inte tillåter fri rörlighet, men kabeldragmaskiner som tillåter mer rörlighet är till stor hjälp vid träning för bröstryggen. Variera gärna mellan olika grepp; brett, smalt, underhands, överhands eller enarmsrodd. Jag kör oftast rodd i maskin efter en tyngre roddövning med hantlar eller stång.

Omvända rodd
En kroppsegen styrkeövning. Chins och pull-ups i all ära, men omvända rodd funkar också bra vid träning för bröstryggen. Variera greppet; smalt-, brett-, underhands- och överhandsgrepp kan användas.