Powerbuilding: benpass

Powerbuilding är en kombination av idéer och tankar om träningsmetoder från bl.a. powerlifting (styrkelyft) och bodybuilding.

Mina idéer härstammar från alla tre kraftsporterna: tyngdlyftning, styrkelyft och bodybuilding. Jag tränar inte på gym för någon specifik sport, utan mer för den egna hälsans skull. Det är dock mänskligt att kategorisera. Så om man nu vill positionera mig i en viss disciplin så kan man säga att jag tränar ”powerbuilding”.

Inom styrkelyft är en stor muskelmassa inte det främsta träningsmålet, det är mer intressant att bli så stark som möjligt med den muskelmassa du har. Inom bodybuilding är styrkan nästintill helt oväsentlig, maxstyrka i enskilda övningar är oviktigt för prestationen på scen. Kroppsbyggare vill ha proportionerliga och välsvarvade muskler. Jag föredrar både ock och tränar därefter. Något som alltså kommit att kallas för powerbuilding.

Gymträning har varit tätt förknippat med bodybuilding, och tyvärr har bodybuilding i sin tur oftast förknippats med enbart isolerade enkla övningar som utförs med många repetitioner. Det har gjort att det varit vanligt och populärt att träna så på gym, och gärna i maskiner. Vilket uppmuntrats av gymkedjor för det är enkelt och kommersiellt brukbart. Tung komplex träning som styrkelyft (knäböj, bänkpress och marklyft) och tyngdlyftning (ryck och stöt) har lyst lite med sin frånvaro i kommersiella gym. Det krävs lite mer tid att lära sig, och tar dessutom värdefull gymyta. Det har glädjande nog förändrats på sistone, men på vanligt mänskligt vis så tenderar normen att gå från det ena extrema till det andra. Det bästa, tycker jag, är att mixa olika träningsmetoder.

Termen powerbuilding stötte jag första gången på i boken ”Metroflex Gym Powerbuilding Basics” av Josh Bryant och Brian Dobson. Jag vet inte var eller när begreppet först myntades, men det beskrivs här som en sammansättning av powerlifting och bodybuilding. Författarna argumenterar för att tunga komplexa övningar bör utgöra basen i bodybuilding och att isolerade enklare övningar även har sin plats i styrkelyftarens program. Jag inkluderar även tyngdlyftning i begreppet.

 

Exempel: Träningspass för benen.

A. Frivändningar, totalt 20 reps utfört i kluster om 2-3 repetitioner i taget.

B1. Enbensmarklyft med kettlebell, 3 x 8-10 rep
B2. Utfallspromenad med kettlebells, 3 x 8-12 steg
B3. Good morning, 3 x 8-10 rep
B4. Marklyft, 3 x 3-5 rep