Kvinnor och powerbuilding

Kvinnor har oftast färre antal muskelfibrer än män, speciellt i överkroppen. Det är en stor anledning till varför kvinnor generellt har en mindre muskelmassa. Det finns dock en aspekt till som spelar roll. Hos otränade kvinnor har det visat sig vara vanligt att överkroppens muskelfibrer av typ 2 (snabba, starka och normalt tjocka fibrer) har en mindre omkrets än muskelfibrer av typ 1 (långsamma, uthålliga och normalt smalare fibrer). Otränade män uppvisar sällan samma fenomen. Hos vältränade kvinnor (och män) är fibrer av typ 2 betydligt större än fibrer av typ 1. När jag säger vältränad så menar jag muskulärt välutvecklad.

Styrka och snabbhet är i allra högsta grad beroende av välutvecklade muskelfibrer av typ 2 så det är viktigt speciellt för idrottare att träna dessa. För att bygga upp typ 2 fibrerna så är typisk bodybuilding ihop med tung styrketräning en perfekt kombination. Något jag kallar för powerbuilding. Powerbuilding vore alltså speciellt fördelaktigt för dig som kvinna, vare sig du är idrottare eller motionär, och du bör troligtvis börja med att träna upp din överkropp. Nej, du kommer inte bli ”bulkig” som en man. Du har fortfarande färre antal muskelfibrer.

– Två viktiga fördelar med att träna för både styrka och muskelmassa

  1. Det ökar idrottsprestationen och minskar skaderiskerna. Glöm inte överkroppen!
  2. Minskar risken för muskelförtvining generellt. Muskelfibrer av typ 2 är oftast de fibrer som ryker först vid muskelförtvining (sarcopenia). Sarcopenia är speciellt vanligt bland stillasittande äldre personer, både män och kvinnor.

 

Källa
Science and Practice of Strength Training, av Vladimir M Zatsiorsky och William J Kraemer