Tyngdlyftning, ESC2

Eleiko Strength Coach steg 2. Foto: David Kip

Nyligen deltog jag på Eleiko Strength Coach steg 2. Det var återigen givande att delta på en kurs ledd av Anders Lindsjö. Jag kan helt klart rekommendera andra tränare intresserade av tyngdlyftning att vidareutbilda sig via det här kursprogrammet (och det säger jag helt ärligt utan några provisioner).

Eleiko Strength Coach, steg 2. Foto: David Kip

Eleiko Strength Coach, steg 2. Foto: David Kip

Vad är det som är så speciellt med tyngdlyftning då? Jag gillar tyngdlyftning av två huvudsakliga skäl – det är häftigt och det är fysiskt givande. Det är svårt att förklara varför det känns så häftigt att hiva upp vikter på raka armar så där. Det är väl helt enkelt något som måste upplevas. De rent träningsmässiga fördelarna är lite lättare att argumentera för. Det huvudsakliga skälet att träna tyngdlyftning, skulle jag vilja säga, är att utveckla förmågan till att producera kraft. En förmåga som sedan kan användas inom flera andra idrotter, men som också är till stor nytta i vardagen. Du kan träna en stor del av kroppens muskelmassa med relativt enkla medel – en skivstång och lite viktskivor. Tyngdlyftning ställer höga krav på rörlighet, koordination, balans och stabilitet. Dessa förmågor tenderar att förloras med åldern, speciellt hos stillasittande personer. Jag skulle alltså vilja slå ett slag för att även äldre personer ges chansen att prova tyngdlyftning, det går att anpassa träningen efter förmåga, och kombinera gärna tyngdlyftning med styrkelyftning.