Trapezius tjurnacke

Trapezius, eller kappmuskeln, täcker övre delen av bröstryggen och nacken. En riktigt stark rackare som sällan får den kärlek den förtjänar.

Kappmuskeln är en stark och dominant muskel i skulderpartiet. Det är trapezius som utgör den berömda tjurnacken. En del tycker inte det är så nödvändigt med att träna den här muskeln specifik, den tränas ju ändå i ganska mycket dragövningar och det är tydligen inte så gulligt med stor och burdus tjurnacke (det skrämmer skiten ur småfolket helt enkelt). Inom bodybuilding vill man inte att kappmuskeln blir allt för dominant, men är du kampsportare, eller kraftsportare, så vet du däremot att kappmuskeln är otroligt viktig för maximal styrka och bryr dig kanske inte om utseendet.. eller att skjortorna inte går att knäppa med översta knappen (eller andra och tredje).

Kappmuskeln stabiliserar och skyddar skuldror och nacke (du tål mer stryk om du har en kraftig tjurnacke), samt fungerar som antagonist för bröstmusklerna. Vill du t.ex. bli stark i bänkpress så är det viktigt att ge trapezius nödvändig uppmärksamhet.

Idrottare med rejäla tjurnackar är brottare (och andra kampsportare), tyngdlyftare och strong-man. Det är ingen slump att dessa har kraftiga nackar och skuldror, det är nödvändigt. Jag tog ett foto en gång ståendes mellan Magnus Samuelsson och Kalle Lane (svenska strong-man), och fick egot nedkört i tårna då jag upptäckte vilken stork-nacke jag hade i jämförelse med dessa herrar. Såg ut som en tolvårig pojke (jag var drygt 25 år) bredvid två vuxna män. Visst, det var mer än nacken som var i betydligt mindre skala, men det var nacken som var mest utmärkande.

OBS: Har du nackbesvär bör du söka upp sjukvården innan du prövar något av mina tips.

Såvida du inte är brottare eller annan kampsportare så kan tyngdlyftning vara en väg till imponerande tjurnacke. Det är bara kolla in deras fysik vid OS i sommar. Visst, dom olympiska lyften (ryck och stöt) är komplicerade men stödövningarna för tyngdlyftning, och övningar för att lära sig dom olympiska lyften, är riktigt bra för ändamålet.

  1. Muskelvändning
  2. Press bakom nacken
  3. Axelryck (shrugs)