Knäböj med kettlebell, Goblet squat

Knäböj beskrivs ofta som den singulärt bästa styrkeövningen. Den omges dock av mycket missförstånd vad gäller korrekt form, och beskrivs ofta som farlig för knä och rygg. En dåligt utförd knäböj är inte bra för någonting, men en korrekt utförd knäböj är en svårslagen styrkeövning för hela kroppen.

Djupa knäböj, där man går hela vägen ner så att låren täcker vaderna, är för många en tuff utmaning. Ofta saknas tillräcklig rörlighet och styrka för att kunna utföra en djup knäböj med god form utan belastning, än mindre med belastning.

Ett sätt att lära sig, och sin kropp, att utföra djupa knäböj är att träna upp rörelsen med hjälp av ”goblet squat”. Goblet squat är en knäböjsvariant där man håller i en hantel eller kettlebell med kupade händer framför bröstet – som en bägare (goblet=bägare). Den här varianten av knäböj känns för många mer naturlig och enklare att utföra än vanliga knäböj med skivstång.

För att öva upp rörligheten kan du prova följande som en uppvärmning: håll en hantel eller kettlebell med kupade händer framför bröstet. Ställ dig med fötterna något bredare än höften, med tårna pekande utåt ca 5-10 grader (vad som känns mest bekvämt). Huka dig ner så lågt du kan utan att kupera ryggraden. Sänk dig bit för bit allteftersom. Pressa ut knäna genom att trycka med armbågarna mot innanlåren, samtidigt som du aktivt sträcker på överkroppen.